معجزه میلاد حضرت عیسی (ع) در قرآن/ مدت بارداری حضرت مریم (س) چه مقدار بود؟
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۶۵۶۸
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بزرگترین معجزات الهی در تولد حضرت عیسی (ع) تجلی پیدا کرد؛ وقتی حضرت مریم (س) بدون آنکه ازدواج کرده باشد به امر الهی صاحب فرزند شد و آن فرزند در همان بدو تولد لب سخن گفتن باز کرد و خود را بنده و پیامبر خدا معرفی کرد.
این معجزه بزرگ نشانهای برای همه مردم در تمام طول تاریخ و در همه سرزمینها شد تا همه پی به قدرت بینهایت حضرت حق ببرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار ما در گفتوگویی که با دکتر ملیحه موسوی تهرانی، استاد دانشگاه و کارشناس قرآنی، انجام داده به بررسی بخشهایی از ماجرای میلاد حضرت عیسی علیه السلام که در قرآن کریم مطرح شده، پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح میدهد، نحوه تولد حضرت عیسی علیه السلام به هیچ وجه مانند سایر انسانها نبود.
یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها مانند سایر افراد نه ماه نبود، بلکه بسیار کم بود. در بعضی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است. یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل علیه السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان باردار شده و خیلی زود حضرت عیسی علیه السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد.
چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به سایر تولد انسانها نداشته است. اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلامالله علیها را در اندوه بزرگی فروبرد. چون به هر حال ایشان به مردم حق میدادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند.
به هر حال ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت باردار و سپس صاحب فرزند شده. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتماً مورد اتهام قرار میگیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
نام حضرت عیسی علیه السلام در قرآن کریم
یکی از پیامبران بزرگ الهی که نامش در قرآن کریم بارها تکرار شده، حضرت عیسی علیه السلام است. نام آن حضرت به چه عبارتها و عناوینی در قرآن آمده است؟
نام مبارک حضرت عیسی علیه السلام ۲۳ مرتبه در قرآن کریم عنوان شده است و در هر جا به ماجرای تولد، معجزات، نبوت و سرانجام آن حضرت اشارههایی شده است. این ماجراها در سورههای بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، مریم سلامالله علیها، احزاب، شوری، زخرف و صف آمدهاند.
البته از حضرت عیسی علیه السلام با عنوان مسیح هم یاد شده؛ و این لقب ۱۱ مرتبه در قرآن ذکر شده است. همچنین «ابن مریم» به معنای پسر حضرت مریم سلامالله علیها نیز از دیگر انواع یاد کردن از آن حضرت است که هم در سوره مبارکه مؤمنون آمده و هم در سوره مبارکه زخرف.
صدایی که حضرت مریم سلامالله علیها شنید
در آیاتی که به ماجرای تولد حضرت عیسی علیه السلام اشاره شده است، این مطلب عنوان شده که از پایین پای حضرت مریم سلامالله علیها صدایی آمد که ایشان را مورد خطاب قرار داد، اما در آیه عنوان نشده که این صدا از طرف چه کسی بود. چرا؟
این مطلب در قرآن کریم در آیه ۲۴ از سوره مبارکه مریم این طور بیان شده است که: «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است.»
این ماجرا به زمانی اشاره دارد که حضرت عیسی علیه السلام به دنیا آمده و مادر او را در آغوش گرفته است. یعنی در ابتدا حضرت جبرئیل علیه السلام بر حضرت مریم سلامالله علیها نمایان شده و به ایشان مژده داد که خداوند به تو پسری عنایت میفرماید. آن زمان آن بانوی مکرم به امر و اراده الهی باردار شد، ولی از ترس اینکه مردم توان درک معجزه الهی را ندارند و به او تهمت میزدند، به جایی بسیار دو از مردم رفت و به این ترتیب از همه کنارهگیری کرد.
وقتی درد زایمان ر او چیره شد آن حضرت به سمت درخت خرمایی رفت و به آن تکیه داد.
مدت بارداری و وضع حمل
در اینجا یک سؤال مهم ایجاد میشود، مبنی بر اینکه مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها چه مقدار بود؟ چون اگر مدت این بارداری را مانند سایر زنان، نه ماه در نظر بگیریم ابهامات بسیاری در این مورد ایجاد میشود.
نکته مهم این است که نحوه تولد حضرت عیسی علیه السلام به هیچ وجه مانند سایر انسانها نبود. یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. در مورد سؤال هم باید گفت که مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها مانند سایر افراد نه ماه نبود، بلکه بسیار کم بود. در بعضی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است.
یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل علیه السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان باردار شده و خیلی زود حضرت عیسی علیه السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد. چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به سایر تولد انسانها نداشته است.
اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلامالله علیها را در اندوه بزرگی فروبرد. چون به هر حال ایشان به مردم حق میدادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند. به هر حال ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت باردار و سپس صاحب فرزند شده. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتماً مورد اتهام قرار میگیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
بیشتر بخوانید
معجزات، دلیلی بر صدق دعوت انبیاء(ع)چرا حضرت مریم سلامالله علیها آرزوی مرگ کرد؟
میدانیم که حضرت مریم سلامالله علیها دارای ایمان و یقین محکمی بود، به قدری که خدای متعال در قرآن کریمش از ایشان به خوبی یاد فرموده است. اما سؤال این است که چطور چنین شخصیتی آرزوی مرگ میکند؟ مگر توان تحمل این مشکل را نداشته؟
توجه کنید که مشکل بسیار بزرگ است. حضرت مریم سلامالله علیها دارای پدر و مادر مؤمن و شناختهشدهای بود. خودش نیز به پاکدامنی و تقوا مشهور بود. ایشان دارای تقوایی بود که حتماً توان تحمل بسیاری از مشکلات سخت را داشته است.
اما در این مرحله از زندگی خود با فرزندی مواجه شده که میداند سایر مردم نمیتوانند وجود و تولد معجزهآسای او را درک کنند. چون اصلاً مردم شاهد این معجزه نبودهاند. فقط بعد از مدتی میبینند که در آغوش او نوزادی است. در عین اینکه مردم جاهل حتی اگر معجزه را با چشم هم ببینند، باز هم انکار میکنند.
پس حضرت مریم سلامالله علیها با همه یقین الهی و ایمانی که داشته آرزوی مرگ کرده است کهای کاش پیش از این مرده بودم و از یاد مردم رفته بودم. از این آیه مشخص میشود که چنین گفتاری از آن بانوی گرامی به معنای نفی مقام تسلیم ایشان نیست.
اما در همین زمان الطاف و عنایتهای الهی بار دیگر شامل حال آن بانوی مکرم شد، آن هم در اوضاعی که بهشدت ناراحت و دلشکسته بود.
چطور؟
از زیر پای ایشان خطاب رسید که «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است.»
صدای نوازد یا حضرت جبرئیل؟
این صدا از طرف چه کسی بود؟
درباره اینکه صدا از طرف چه کسی بوده، نظرات مختلفی در تفاسیر قرآن مطرح شده است. عدهای اعتقاد دارند که صدا از سوی حضرت عیسی علیه السلام بوده که تازه متولد شده بود و مادر خود را این طور خطاب قرار داد تا یکی معجزه دیگر را به او نشان دهد و دلش را آرام کند.
اما گروهی از مفسران بر این باور هستند که آن صدا از سوی حضرت جبرئیل علیه السلام بوده. به این صورت که حضرت مریم سلامالله علیها بر بالای تپهای رفته بود و حضرت جبرئیل علیه السلام از پایین تپه ایشان را صدا کرد و این مطلب را اعلام فرمود. از طرف دیگر مفسرانی که صدا را به حضرت جبرئیل نسبت دادهاند، این طور نوشتهاند که حضرت عیسی علیه السلام تا وقتی که مقابل مردم نبود و با آنها مواجه نشده بود، سخنی نگفته بود. یعنی آن عباراتی که در مواجهه با مردم فرمود، اولین سخنان او در گهواره بود.
علت توصیه به خوردن و آشامیدن از طرف حضرت عیسی علیه السلام چه بود؟ مگر حضرت مریم سلامالله علیها نمیدانست میتواند از آب چشمه بنوشد و از درخت خرما بخورد؟
اگر حضرت عیسی علیه السلام مادر خود را به خوردن و آشامیدن سفارش کرد برای این بود که هر کدام از این دو یکی از نشانههای مسرت و خوشوقتی است و کسی که گرفتار مصیبتی است دیگر نمیتواند از غذای لذیذ و آب گوارا لذت ببرد و مصیبت، مانع او از این کارها است. پس حضرت فرمود که از رطب تازه بخور و از جوی آب بیاشام و از عنایتی که خدا به تو کرده خرسند باش، بدون اینکه غمگین و محزون شوی. اما اینکه میترسی مردم به تو تهمت بزنند و از تو بازخواست کنند که این فرزند را از کجا آوردهای؟ در پاسخشان سکوت کن و با احدی حرف نزن، من جوابشان را میدهم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میلاد حضرت عیسی حضرت مریم حضرت جبرئیل حضرت عیسی علیه السلام حال ایشان تولد حضرت عیسی علیه السلام آرزوی مرگ قرآن کریم حضرت عیسی ع حضرت مریم س آن بانوی مانند سایر چند ساعت متولد شد انسان ها آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
حجتالاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیهالسلام به عنوان یک شخصیت ویژهی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.
وجود مبارک امام صادق علیهالسلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیهالسلام همیشه معترف بودند. شخصیتهایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیتهای دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب میشدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیهالسلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیریاش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتابهای خود منتقل کرده بود که این کتابها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رسالهها و کتابهای ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رسالههای ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود.
حجتالاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژهای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش میدادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتابها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کردهاند را نگاه میکنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان میدهد.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافتههای امام جعفر صادق علیه السلام به شمار میآمد که هارون عباسی درمورد ایشان میگفت زبان هشام در دلهای مردم از هزاران شمشیر موثرتر است.
وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژهای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمدهای خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آنها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین میکردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی میکردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.
حجتالاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل میکند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه میکنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، میخواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.
این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونهای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهرهمند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهرهمندی قرار دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت