Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر قاضی نظام، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در گفت و گو با جام جم آنلاین در توضیح روند نگارش فیلمنامه «رودی از آسمان» گفت: حدودا سال 82 از بنده برای بازنویسی فیلمنامه انیمیشنی درباره حضرت علی (ع) در مرکز صبای تلویزیون دعوت شد. زمانیکه فیلمنامه را خواندم به نظرم رسید قابلیت انیمیشن سازی آن تا مقطع تولد حضرت علی (ع) بیشتر است و اصولا بهتر است تا مقطع تولد حضرت علی (ع) باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نوشتن این طرح مطالعات و تحقیقات زیادی انجام دادم و در خلال همین مطالعات بود که به کتاب «فاطمه بنت اسد (س)» به قلم زهرا زواریان برخورد کردم. کتابی که مروری داشت بر زندگی و شخصیت بانوی کعبه مادر علی ابن ابیطالب (ع)، فاطمه بنت اسد (س). در بخش هایی از این کتاب به دوران کودکی این بانوی بزرگوار و همچنین تولد امام علی (ع) پرداخته شده بود و به همین خاطر با کسب اجازه از خانم زواریان، این کتاب را مبنایی برای نگارش این طرح قرار دادم. طرحی که البته پس از آن نه در مرکز صبای تلویزیون بلکه در بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد. در این سالها این طرح دست نخورده ماند تا به لطف خدواند در دوران کورنا این توفیق نصیب من شد که فیلمنامه اش را بنویسم.     
 
فیلمنامه نویس فیلم هایی چون «آشیانه»، «نیاز»، «پایان کودکی» و «پنج ستاره» در پاسخ به این سوال که برای نگارش این اثر از چه کتب و منابع گوناگون تاریخی بهره بردید؟ بیان داشت: سرکار خانم زهرا زواریان برای نگارش کتاب خود از منابع معتبری استفاده نمودند از جمله کتاب «فاطمه بنت اسد» اثر علی محمد علی دخیل با ترجمه صادق آیینه وند، «مروج الذهب و معادن الجوهر» از علی بن حسین مسعودی با ترجمه ابوالقاسم پاینده، «امام علی بن ابیطالب (ع)» از عبدالفتاح مقصود (جلد 1) با ترجمه سید محمد مهدی جعفری، «ناسخ التواریخ» و... . البته خودم هم مجددا به بعضی از این کتاب ها مراجعه نمودم و کتاب های «علی (ع) در کتب اهل سنت» نوشته سید محمدباقر موسوی، کتاب «علی از زبان علی» نوشته سید جعفر شهیدی و بسیار کتاب های دیگر که هر کدام از آنها داراری پانویس ها و منابع مختلفی از علمای شیعه و سنی بودند. از سویی دیگر برای بدست آوردن یک شَمای کلی از آن برهه تاریخی کتاب هایی مانند «بامداد اسلام» نوشته عبدالحسین زرین کوب، «تاریخ تمدن ویل دورانت» اثر ویل دورانت، «سنن النبی علامه طباطبایی» نوشته سید محمدحسین طباطبایی و... را هم مطالعه کردم و در نهایت فیلمنامه را برای مطالعه به یکی از روحانیون ذی صلاح ارائه دادم که مطلبی خلاف واقع در آن نباشد که خوشبختانه مورد تایید بود.
 
او با تاکید بر اینکه این فیلمنامه باعث بروز واکنش های متفاوتی از سوی علمای شیعه و سنی نمی شود، خاطرنشان ساخت: فیلمنامه «رودی از آسمان» صرفا تا مقطع تولد امیرالمومنین را روایت می کند که ما تا به حال فیلمی در این خصوص نداشتیم. اصل این روایت بر مبنای شخصیت فاطمه بنت اسد (س) است که چشم انتظار تولد فرزندش است. در این بین او به یاد خوابی در زمان کودکی اش می افتد و یک کاهنه یمنی، در تعبیر خوابش به او می گوید؛ تو فرزند خیلی بزرگی را به این دنیا می آوری. بعدها هنگامیکه علی (ع) را آبستن بوده به خانه کعبه می آید؛ دیوار خانه کعبه شکافته می شود و او به داخل آن می رود و پس از سه روز با فرزندش از آنجا بیرون می آید. این واقعه هم مورد تایید علمای شیعه و هم سنی است و ما به مسائل دیگر ورود نمی کنیم. البته مانند تمام داستان هایی که به روایات تاریخی می پردازند برای شکل گیری این داستان از حواشی تاریخی آن زمان و تخیل که لازمه قصه پردازی است استفاده کردم و این نکته را در ابتدای تیتراژ فیلمنامه ذکر کردیم.  
 
قاضی نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت والای فاطمه بنت اسد (س) به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بانوان تاریخ اسلام اظهار داشت: فاطمه بنت اسد (س) زنی پاکدامن و بانوی برجسته اسلام است که برای مادری امیر المومنین (ع) انتخاب می شود. زمانیکه حضرت محمد (ص) پدر و پس از آن مادرشان را از دست می دهند، ابوطالب (ع) (پدر حضرت علی (ع)) تا مدت ها سرپرستی ایشان را می پذیرند و پیامبر اکرم (ص) در منزل حضرت ابوطالب (ع) و فاطمه بنت اسد (س) زندگی می کنند. در تاریخ و البته در این فیلمنامه هم آورده شده زمانیکه حضرت محمد (ص) متوجه به دنیا آمدن امیرالمومنین (ع) می شوند، فاطمه بنت اسد (س) را «یا اُمی» (به معنای مادر) خطاب می کنند و فاطمه بنت اسد (س) از این بابت بسیار خوشنود می شوند.   
 
این فیلمنامه نویس در پایان تاکید کرد: فیلمنامه «رودی از آسمان» 4 بار بازنویسی شد تا بنیاد سینمایی فارابی آن را خریداری کرد و به بنیاد سینمایی فارابی واگذار گردید.  مراحل بعدی اعم از انتخاب کارگردان و بازیگران و... در زمان انجام می شود. ساخت این فیلم نیاز به پروداکشن و امکاناتی وسیع دارد و در نهایت امیدوارم به امید خدا به بهترین شکل ساخته شود.   
 
ساناز قنبری / جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رودی از آسمان فاطمه بنت اسد امام علی کعبه حضرت محمد علی اکبر قاضی نظام رودی از آسمان فاطمه بنت اسد حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب

محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشی‌اش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیف‌نوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب می‌شوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس می‌کرده اند.

این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان می‌رسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمی‌افتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده می‌ماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.

زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشی‌ای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر می‌کنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمی‌شناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به پژوهش درباره ردیف و روند شکل‌گیری و رشد آن هستند، می‌تواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوک‌های جدید و مضراب‌گذاری نت ها برای ساز تار بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندی‌ها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودی‌های جدید به گوش ردیف دوستان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی برسد.

کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • انتشارات بین‌الملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
  • تولد پنجاه و شش نوزاد از ابتدای امسال در بیمارستان کیش
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)